Broccoli couscous med mandler, rosiner og mynte

Det er nok egentlig en af de opskrifter med tilhørende billede, der ikke ser ud af enormt meget, men jeg var – intet mindre – end vældig begejstret for resultatet.
Food-photography-becauseitmatters-Martin-Kaufmann 12

En af de ting, der er fulgt med LCHF, paleo og hvad de ellers hedder alle de tendenser og nye måder at spise på er lysten, evnen og viljen til at skabe kendte retter med de nye ingredienser og uden alt det forbudte: kulhydrater, stivelse og raffineret hvidt sukker.

Nogle af tingene har jeg det blandet med og synes ikke nødvendigvis det er livet om at gøre at kreere en erstatning og andre ting, synes jeg faktisk er ret godt tænkt.

Blomkåls”ris” har været fremme i et stykke tid nu, men det er relativt nyligt, at jeg blev introduceret til, at man kan gøre det samme med broccoli.

Det kræver en skarp kniv og tålmodighed eller du kan gøre, som jeg, og dele en broccoli i mindre stykker og køre den lidt af gangen i en blender eller foodprocessor. Nå ja, eller på et rivejern selvfølgelig.

Såfremt du vælger den elektroniske tilgang, er det vigtigt, at du kun kører ganske kort tid. Pure på rå broccoli er ikke det resultat, vi skal frem til, men istedet helt fint hakket broccoli, som stadig er løs i konsistensen.

Du kan spise couscousen som tilbehør, selvstændig salat eller til morgenmad.

Broccolicouscous med rosiner, citron og mandler

(til 2 – 4 personer som helt måltid eller tilbehør)

  • 50 gr lyse rosiner
  • 1 broccoli
  • Skal og saft af 1/2 citron
  • 40 gr mandelflager eller pinjekerner
  • Et lille bundt bredbladet persille
  • Et lille bundt mynte
  • God koldpresset olivenolie
  • Salt og peber

Læg rosinerne i blød i kogende vand.

Del broccolien i mindre stykker og hak det helt fint.

Rist mandler eller pinjekerner på en varm pande uden fedtstof til, de er gyldne.

Hak persille og mynte fint.

Bland ingredienserne sammen i et stort skål eller på et fad. Vend citronskal og saft i. Smag til med salt og peber. Dryp med god koldpresset jomfruolivenolie.

Vi ved allesammen, at broccoli er så umanerlig sundt. Men den kan spises på mange måder, som IKKE er specielt interessante. Denne variant smager simpelthen så dejligt og du bliver bomSTÆRK og sund!

Denne omgang couscous blev spist til en simrekylling i tomatsauce og (endnu) flere grøntsager.

Kh, Mette

Foto: www.martinkaufmann.dk

Køkkengrej og udstyr

Grøn tallerken fra Bent Brandt

Salatbestik fra Le Jardin i Marrakech

4 Comments

Got something to say? Feel free, I want to hear from you! Leave a Comment

  1. Sara Lagoni says:

    Wauw det ser lækkert ud, det et MUST TRY! skønne billeder iøvrigt, gør det hele endnu mere indbydende 🙂

  2. Sara Lagoni says:

    mmmmm det ser vildt lækkert ud, den må jeg prøve. Lækre billeder iøvrigt, får det til at se x-stra lækkert ud 🙂

  3. Tanja Maria Laursen says:

    Mette, jeg er vild med dit nye “sund og stærk” tema. Jeg prøver selv at bruge en 80/20 regel med fokus på rigtig mad og synes derfor at dit nye tema falder på et godt sted.

    Jeg er langsomt faldet på plads i København og tænker, at det kunne være hyggeligt at mødes til en snak om arbejde/mad/restauranter/Schweiz etc. – hvis du vel at mærke har tid og lyst 😉

    Har du et tip til Københavns bedste ostehandler? Hvor får jeg fat i raclette ost? (Om den er fra Frankrig eller Schweiz er mig faktisk underordnet – så længe den er god). Tak!

    Kh,
    Tanja

    • Mette says: (Author)

      Kære Tanja,
      Jeg er glad for at høre, jeg ikke er den eneste og så håber jeg, jeg kan inspirere dig til meget mere “sund og stærk.”
      Lad os endelig mødes. En fredag efter arbejde i Torvehallerne kunne være så hyggeligt. Eller måske en lørdag formiddag?
      Har du prøvet ostehandleren i Rosenborggade? Alternativt Cph Deli, som ikke er stor, men har et meget fint og selektivt udvalg. Racletteost har jeg faktisk aldrig købt i DK…….. men efter en tur på ski i Schweiz, så må jeg også på jagt 🙂

      KH, Mette

Leave a Comment

Let us know your thoughts on this post but remember to place nicely folks!