Rugbarer

En sund snack og energibar er rigtig rar at ty til i hverdagen.

Du kan variere i det uendelige og virkelig få tømt ud i resterne af tørret frugt og nødder.

Opskrift på rugbarer

  • 700 gr rugbrødsdej, f.eks herfra
  • 200 gr tørret frugt, her tranebær, figner og abrikoser – men brug hvad du har, eller hvad du har lyst til
  • 200 gr ristede hasselnødder, hvor hinderne er gnedet af. Du kan selvfølgelig bruge alle andre slags nødder, solsikke- eller græskarkerner også
  • 50 gr havregryn
  • 50 gr honning

Alt røres sammen og kommes i smurte små forme.

F.eks. rektangulære forme eller minimuffins. Ikke alt for store portioner.

Lad dem efterhæve i min. 30 minutter. Ikke at hævningen gør det store, men det udvikler smagen og dejen kan sagtens stå længe.

Bages ved 180 grader i 20-25 minutter.

Køles af. Og spis!

Mums!! Med al den tørrede frugt og nødder, så er det liiige før, man kan blive narret til at tro, det er en kage.

Fortrinligt som det “hyggelige og søde” indslag i en madpakke. Som del af en brunch, som energibar på en lang cykel-, vandre- eller klatretur, som eftermiddagssnack.

Det er vist kun din fantasti, der sætter grænser.

Mange hilsner,

Mette

Fotograf Martin Kaufmann

Leave a Comment

Let us know your thoughts on this post but remember to place nicely folks!