Guldsmeden Århus – The original

Der er få hoteller, som ”rører” mig, men jeg har nogle yndlingssteder, som jeg holder af at komme tilbage til. Igen og igen.

_DSC4643
Indgangen er nem at finde, hvis man kigger lidt op

Normalt afskyr jeg ethvert kædehotel, men jeg gør nogle få undtagelser og den lille kæde Guldsmeden er en af dem. Faktisk glemmer jeg, at Guldsmeden overhovedet er en kæde og det er det første positive træk. Ialt findes der 8 hoteller: 4 i København, 1 i Århus, 1 i Oslo, 1 på Bali og 1 i Menton i Sydfrankrig. Jeg har tidligere skrevet om Bertrams på Vesterbro. Det indlæg kan du læse her.

Og lad os så lige slå een ting fast med det samme: Guldsmeden startede i Århus. Det var her på Guldsmedgade, det hele startede i 1999, da  ægteparret Marc og Sandra Plesner Weinert åbnede i den travle gade i Århus´ indre by. De to havde ingen erfaring fra branchen men en drøm om at starte et lille, lokalt hotel.

_DSC4622
Friske blomster i vaserne

Hotellet i Århus besøgte jeg i sommer for første gang. Jeg har normalt ikke brug for at overnatte, når jeg er i Smilets By, men denne gang var det nødvendigt, min Mor var indlagt på det gamle Amtssygehus og vi ønskede at være så tæt på som muligt.

_DSC4598
Det lille hotel set fra bunden af haven

Martin og jeg checkede ind en sen fredag aften (efter 22) i begyndelsen af juli og følte os hjemme fra starten. Den søde receptionist forsøgte tålmodigt at guide os til aftensmad, men vi og hun måtte hurtigt erkende, at mulighederne er aldeles begrænsede i det århusianske, så dén middag skal du ikke forvente noget blogindlæg fra 😉

_DSC4645
Trappeopgang

Til gengæld var det med forventningens glæde, vi gik mod vores værelse. Sådan har jeg det altid, når jeg kommer til et hotel, jeg godt kan lide: lidt sommerfugle i maven og alligevel den der tryghed: det skal nok blive godt.

_DSC4601
Vores fine store soveværelse

Vi blev ikke skuffede, vores fine, store værelse (som retteligt var en suite) bestod foruden badeværelse af to rum: soveværelse og en lille stue.

Møblerne er primært indonesiske og fremstilles af en græsk ven til Sandra og Marc, som har en møbelfabrik på Java, hvor man arbejder med plantagetræer og har ordentlige arbejdsforhold for de ansatte. Det er sin helt egen stil og jeg ville aldrig have det derhjemme, men det er et trademark for Guldsmeden og når jeg er der, kan jeg rigtig godt lide, at det er så langt væk fra traditionel tung, international hotelmøblering.

_DSC4668
Økologiske badeprodukter

Jeg tror nok, jeg udbrød et lille jubelskrig, da jeg så badekarret.

_DSC4667
Badekar – jubiii

Det er for mig den ultimative luksus og afslapning. Når der samtidig er lækre økologiske produkter – ikke i de små miljøbelastende flasker men “almindelige” størrelser, som man også har hjemme, så er forudsætningerne i orden for en lille hyggestund.
_DSC4659
Sengetøj af økologisk bomuld

På sengene ligger skønt økologisk bomuld og der står bøger i reolen og en kurv med fine magasiner.
_DSC4665
Magasiner på værelserne

It is all in the details!
_DSC4604
Himmelseng – enhver kvindes drøm …. eller noget

Som sagt er der ikke meget at berette fra en sen fredag aften i Århus, så lad os i stedet springe direkte til morgenmaden næste morgen. Guldsmeden forsøger at være så økologiske som muligt og det tidspunkt, det ses mest tydeligt på er ved morgenmaden.

_DSC4609
Den lille restaurant, hvor man kan spise morgenmad, eller bare hænge ud

Vi taler ikke om nogen kæmpestor buffet med bacon og æg i halvtreds afskygninger, men her er lækkert brød og croissanter fra Emmerys.
Den lækre vanilleyoghurt, som nærmest er signatur for hotellet, frisk frugt, lækre pølser og skinke samt lidt gode oste. Blødkogte æg, juicer og herlig syltetøj fra Søbogaard, er der også.

_DSC4621
Morgenrestaurant eller opholdsrum med blomster i vaserne

Jeg ved egentlig ikke hvorfor, men hver gang jeg er på et af hotellerne, har jeg denne her aha-oplevelse af, at morgenmaden simpelthen er så dejlig. Det er gode, enkle og økologiske produkter. Ikke overflod, men tilstrækkeligt og vigtigst af alt, der er ikke noget overflødigt!!

_DSC4626
Økologisk morgenmad med Vogel juice

Vi tog vores morgenmad med ud i gården og slog os ned i de rummelige kurvemøbler og nød, at tiden stod stille for en stund, mens vi sad med Weekendavisen og god te i koppen.

_DSC4595
Det er svært at forestille sig et skønnere sted at spise morgenmad midt i Århus

Og den have blev et omdrejningspunkt for vores ophold. Vi spiste vores morgenmad dernede og når vi kom tilbage til hotellet sidst på eftermiddagen efter dagens program, nappede vi også en kop te/kaffe (det står altid til fri afbenyttelse) og satte os ud i den fine oase midt i Århus Centrum.

_DSC4647
Lykønskninger på telefonen

I haven står også hotellets cykler, som udlejes for 150 kr om dagen (eller 300 kr for 3 dage). Der er slet ingen tvivl om, det er den nemmeste og hurtigste måde at komme rundt i byen på. Især hvis man har lyst at bevæge sig lidt uden for centrum og opleve det, som gør Århus så vidunderlig: havet og skoven.

_DSC4648
Århus er perfekt at opleve på cykel – Cykelleje koster 150 kr/dagen hos Guldsmeden

Det slog mig iøvigt flere gange i løbet af vores weekend, at jeg til enhver tid ville anbefale Guldsmeden “The Original” til alle, der ønsker lidt tid i Århus Midtby. Hotellet er ideelt for en hygge/kæreste/familie-miniferie og ligger lige på kanten af Århus´absolut største shoppoingperle: Latinerkvarteret. Vi kommer helt klart tilbage.

Kh, Mette

Foto: wwww.martinkaufmann.dk

Du får lige en sidste portion billeder fra “vores” dejlige eldorado midt i Århus:

_DSC4632
Himmelsengs-detaljer

_DSC4660

_DSC4586
Mange fine detaljer på terassen i gården
_DSC4590
Smukke hortensia på vej
_DSC4591
Patinerede lamper sørger for stemning om aftenen

3 thoughts on “Guldsmeden Århus – The original”

1. Mette, jeg er vild med den anmeldelse!
    Når jeg er flyttet til Købnhavn og skal på visit i Aarhus, må jeg prøve en overnatning på hotellet !
    Det er virkeligt dejligt med de mange billeder – de viser virkelig stemningen.

I øvrigt, kan du anbefale nogle restauranter til at spise ude nytårsaften ? Jeg har ho tidligere spurgt til restauranter og tænker umiddelbart at en af dem kunne være en mulighed.
    God weekend.
    Kh,
    Tanja

2. Jeg er fuldstændig enig, det er en oase midt i byen.
    ALT er lækkert, lige fra de økologiske hudpleje produkter og de skønne badekåber, til morgenbuffeten og den koloniale indretning. Helt særlig er gårdhaven … det er som om man er hensat til en anden tid, et andet sted i verden, og så alligevel bliver mindet om at man er midt i en halv stor by med de omkransende bygninger.